• Webshop én showroom met testcenter
    Voor 15:00u besteld, morgen in huis
  • Trainingen vlakbij Amsterdam
    GWO gecertificeerd, flexibel plannen
  • Keuring ook bij jou op locatie
    Valbeveiliging, ladders en trappen, NEN3140

Blog

9 tips om de levensduur van je materiaal te maximaliseren

Stephan - onze equipment specialistDoor Stephan TwiskNatuurlijk laat je al je PBM (Persoonlijke Beschermings Materialen) voor welke de wet dat voorschrijft jaarlijks keuren. Maar uiteindelijk is dat toch niet meer als een momentopname. Je kan de dag na de keuring een val maken en dan toch je harnas moeten afschrijven, of verf op je helm krijgen en je helm toch moeten weggooien. Onvoorziene omstandigheden zal je kortom altijd wel hebben. En buiten een goede voorbereiding op je klus door zoveel mogelijk van deze risico’s te onderkennen en er maatregelen tegen te treffen, kan je er niet veel tegen doen.Maar wat je wel kan doen is voor, tijdens en na je werk goed voor je materiaal zorgen. In dit artikel willen we jullie een aantal tips meegeven die kunnen helpen om het maximale uit je materiaal te halen. Dit doen we voor 3 verschillende PBM. Namelijk harnas, helm en karabiner. De tips die daaruit komen kun je natuurlijk ook op andere materialen toepassen. Immers is alles gemaakt van textiel, kunststof en metaal. Of een combinatie daarvan.

Opslag

1. Hoog, droog en ingepakt

Voor we aan die specifieke tips toekomen eerst een paar algemene regels over opslag of vervoer van je materialen. Per definitie is het verstandig om je spullen in een tas te bewaren waar het beschermd is tegen invloeden van buitenaf. Dat kan water of andere vloeistoffen zijn. Maar ook aan gewoon zonlicht zou je je materialen niet onnodig bloot moeten stellen. Natuurlijk leg je ook je spullen niet willekeurig ergens in een hoop op de grond. Daar wordt het sowieso smerig en kan het ook makkelijker beschadigen.Zorg er in je tas voor dat er ook geen scherpe objecten in contact kunnen komen met textielen materialen. En vergeet niet om spullen die nat zijn geworden eerst aan de lucht te laten drogen voor je ze weer voor langere tijd in de tas stopt.

Harnas

2. Voorkom slijtage

Een vaak voorkomende reden van afkeur bij een inspectie is schuurplekken op het textiel. Daar heeft dan bijvoorbeeld het ruwe oppervlak van de schroef van een karabiner veelvuldig overheen geschoven. Als je materiaal aan je harnas vastmaakt leer jezelf dan dus aan om even te kijken of er niks klem komt te zitten of bijvoorbeeld op een vreemde manier gedraaid waardoor een ruw metalen oppervlak kan gaan schuren op een bepaalde plek op het textiel.

3. Niet schrijven

Ga niet met bijvoorbeeld een watervaste stift zomaar ergens op je harnas schrijven, dan is die de volgende keer meteen afgekeurd. De meeste harnassen zullen wel een aangewezen plek hebben om bijvoorbeeld je naam op te schrijven. Alleen daar mag je dus schrijven.

4. Schoonmaken

Verf op textiel betekent dat je harnas afgekeurd kan worden

Verf op textiel is ook geen goed idee en kan afkeur betekenen

Ongetwijfeld gaat je harnas vies worden. Maar als het modder of zweet is en geen chemische verontreiniging zoals die watervaste stift of bijvoorbeeld olie, dan kan je de levensduur van je harnas verlengen door die gewoon een beetje schoon te maken. Je mag de meeste harnassen schoonmaken met lauwwarm water en eventueel PH neutrale zeep. En met een lichte borstel (GEEN STAALBORSTEL) kan je nog iets beter schoonmaken. Ga er van uit dat een wasmachine absoluut NIET mag! Kijk voor de zekerheid altijd even de handleiding na van de fabrikant. Daar staat precies in wat wel en niet mag.

5. Metalen onderdelen

Metaal kan onderhevig zijn aan corrosie. Bij een harnas is dat niet anders. Werk je in een omgeving waar de omstandigheden daar veel invloed op hebben, zoals op zee, hou dit dan zelf goed in de gaten. Zeker de gespen waar de stelbanden doorheen lopen zijn hier vaak gevoelig voor. Maar ook de grote D-ringen. Want corrosie betekent potentieel verzwakking van het metaal, maar daarnaast verandert het oppervlak ook en waar dat in contact komt met textiel is dit nadelig voor de levensduur van het textiel.

Helm

6. Stickers

Het is heel simpel, plak geen stickers op je helm. De lijmlaag onder de meeste stickers kan nadelig zijn voor het kunststof van je helm. Zien wij een helm ter keuring met stickers erop, dan is die meteen afgekeurd. Wil je toch je naam kunnen schrijven op je eigen helm dan zijn er beschrijfbare stickers zonder weekmakers die je wel veilig op je helm kunt plakken.
Gopro bevestiging op je helm? Vraag even na hoe je dat kunt doen zonder afkeur tot gevolg

Gopro bevestiging op je helm? Vraag even na hoe je dat kunt doen zonder afkeur tot gevolg

7. Verf

Verf op je helm is directe afkeur. Net als bijvoorbeeld cement of andere schadelijke stoffen. Dit kan je voorkomen door het gebruik van een doorzichtige beschermkap.

Karabiners

8. Corrosie

Bij metalen onderdelen een belangrijke reden voor afkeur. Want door corrosie kunnen sluitingen vastlopen, het metaal kan sneller slijten of door onregelmatig slijten gevaarlijk worden voor bijvoorbeeld touw dat eroverheen moet lopen. Er kunnen wat scherpe randjes ontstaan. Zorg dat je dit regelmatig zelf controleert zodat niet ook je touw onnodig te lijden heeft.

9. Smerigheid

Gopro bevestiging op je helm? Vraag even na hoe je dat kunt doen zonder afkeur tot gevolg

Deze doet het echt niet meer, zo als je kan zien!

Natuurlijk moet je zorgen dat er geen dikke lagen cement aan je karabiners gaan kleven. Maar ook zoiets als zand in het draaimechanisme van de sluiting kan deze tot disfunctie krijgen. De sluiting moet onder alle omstandigheden en vanuit elke tussenstand vanzelf teruggaan naar helemaal afgesloten. En met smerigheid erin kan het gebeuren dat je de sluiting zo kunt zetten dat die open blijft staan. Geen goed idee natuurlijk. Maar ook een karabiner mag je gewoon afspoelen om hem weer een beetje schoon te maken.

Conclusie

De conclusie mag wel duidelijk zijn. Houd je materiaal zo goed als mogelijk schoon en vermijd contact met verontreinigende of chemische stoffen. Bij de helm al genoemd bestaan er daarvoor beschermkappen. Maar ook touw of slings kun je beschermen met daarvoor ontworpen hoezen. En kies natuurlijk het juiste materiaal voor je werk. Misschien is voor jou een metalen sling wel beter of duurzamer als een variant van textiel. Of kun je beter kiezen voor een schroefkarabiner als een 3-weg sluiting.Heb je advies nodig dan mag je natuurlijk altijd bellen, mailen of langskomen in onze showroom waar je de spullen ook meteen mag uitproberen in onze trainingshal. 

Over de auteur

Stephan - onze equipment specialist Stephan is  onze equipment specialist en keurmeester. Hij is van allerlei markten thuis. Zijn achtergrond is: Buitensportinstructeur, culturele antropologie en de detailhandel.
Lees meer...

(On)zin die einddatum op certificaten

Door Kjeld, trainingsmanager bij Industrieel Klimmen.

Waarom zijn certificaten maar 2 jaar geldig?

Bij Industrieel Klimmen krijgen we met enige regelmaat de vraag waarom de certificaten die wij uitreiken aan het eind van onze trainingen maar 1 of 2 jaar geldig zijn en of de einddatum op het certificaat niet kan worden weggelaten. Op zich een goede vraag natuurlijk, want als een rijbewijs zonder hertraining tot je 75e verjaardag geldig is, waarom een training werken op hoogte dan niet? Is dat gewoon een business model van trainingsbedrijven of steekt er meer achter?

Arbowet

De wet- en regelgeving (Arbowet artikel 8, lid 2) zegt dat een werkgever de verplichting heeft ervoor te zorgen dat werknemers voldoende onderricht gehad hebben met betrekking tot de arbeidsomstandigheden. Daarnaast zegt artikel 20 lid 3 van diezelfde wet dat certificaten een beperkte tijdsduur mogen hebben. Aangezien een trainingscentrum ook gewoon de wet moet volgen moet er op basis van de wet dus gewoon een einddatum op een certificaat staan.Dan valt er nog steeds te discussiëren over de lengte van de geldigheid van een certificaat. De geldigheidsduur van certificaten en diploma’s kan flink verschillen. Ook is hierbij een onderscheid te maken welk doel het certificaat heeft. Als dit duidelijk werk gerelateerd is, is de Arbowet van toepassing. Deze is een stuk strikter dan wanneer de certificaten in een niet-werk gerelateerde context worden verstrekt. Dit is duidelijk zichtbaar bij het eerder genoemde rijbewijs. Een vrachtwagenchauffeur moet aan andere eisen dan een particulier voldoen voor het behouden van zijn bevoegdheden om zich op de weg te begeven. Dit onderscheid vloeit mede voort uit de verantwoordelijkheid en de aansprakelijkheid die de werkgever naar de werknemer toe heeft.De wettelijke kant is één aspect van de geldigheidsduur van certificaten. Maar die wettelijke kant is wel ergens op gebaseerd en dat is een meer inhoudelijke reden die te maken heeft met ons geheugen. Behalve dat een goede training met zijn tijd mee hoort te gaan en ook telkens de nieuwste ontwikkelingen op technisch vlak hoort te volgen is kennis en kunde sneller vergeten dan menigeen denkt.

Ebbinghaus' vergeetcurve

In de 19e eeuw heeft Hermann Ebbinghaus de vergeetcurve opgesteld die een relatie laat zien tussen de tijd en dat wat iemand zich nog weet te herinneren. Van deze curve zijn vele varianten afhankelijk van welke parameters worden meegenomen in het modelleren ervan. Een aantal factoren zijn onder andere: • Hoe ingewikkeld is de stof? • Hoe belangrijk is deze voor de cursist? • Hoe werd de stof geleerd? (E-learning, praktijktraining etc) • Fysieke en mentale fitheid van de cursist tijdens de training

Herhaling noodzakelijk

Daarnaast maakt het uit of we ons een cognitieve vaardigheid (kennis en procedures) of motorische vaardigheid moeten eigen maken. Motorische vaardigheden kosten over het algemeen meer moeite, zeker als deze complex zijn, maar als we ze eenmaal beheersen we ze soms bijna een mensenleven zonder al teveel herhaling. Vergelijk maar eens het leren van een lijstje Duitse woorden met het leren schaatsen. Schaatsen kost duidelijk meer moeite, maar als we het eenmaal kunnen, zijn we ook in staat om na jaren van warme winters toch de schaatsen weer onder te doen als het moment daar is. Het lijstje woorden is dan allang al vergeten. Hoewel onze trainingen een sterke fysieke en motorische component hebben zijn het toch hoofdzakelijk cognitieve vaardigheden die we aanleren: processen, checklists en procedures. Cursisten worden bij ons niet opgeleid tot sportklimmer op olympisch niveau, dat vereist vooral motorische vaardigheden. Wel streven we ernaar dat deze mensen net voor het verlopen van hun certificaat met hetzelfde gemak een redding uitvoeren als een dag na de training.De curve van Ebbinghaus laat zien dat opgedane kennis schrikbarend snel wegzakt na een training en dat herhaling ervoor zorgt dat de stof vollediger paraat is op enig moment in de tijd. Daarnaast laat de curve zien dat de spreiding van de herhalingstrainingen minstens zo belangrijk is. 1 dag per 2 jaar maximaal leren is dus minder zinvol dan 3 keer iets minder intensief.
Curve van Ebbinghaus

Curve van Ebbinghaus

In arbocatalogi, waarbij werkgevers en werknemers de standaarden voor een sector vastleggen, worden onze “vergeetkundigheid” samen met het risico van de bijbehorende taken mee genomen in de afweging wat een goede balans is tussen de hoeveelheid training en de veiligheid die dit oplevert.

Noodzaak van training

Bedenk deze inzichten en de curve van Ebbinghaus in gedachten eens het volgende: • Hoe vaak werken mijn collega’s op hoogte? • Hoe vaak redden zij? • Hoe vaak trainen zij bewust de procedures die verbonden zijn aan bovenstaande taken? • Heeft je organisatie een “continuous learning strategie”?We zien uw collega’s graag op een van onze herhalingstrainingen.

Bronnen:

Over de auteur

Kjeld van DrutenKjeld heeft een systematische en analytische kijk op veel dingen. Zijn ruime ervaring met business processen en didactiek gebruikt hij om de oplossingen voor morgen vorm te geven, in het bijzonder de trainingstak.
Lees meer...

Wat te doen bij brand in een nacelle?

Martijn - trainer Industrieel KlimmenDoor Martijn, trainer bij Industrieel Klimmen

Brand in een nacelle

De nachtmerrie van elke windturbine monteur. Brand in de turbine. Ik hoef niemand te herinneren aan het noodlottige ongeluk in 2013. Gelukkig is er sinds die tijd het nodige veranderd. Veel bedrijven hebben de procedures en protocollen herzien en verbeterd. Monteurs zijn massaal naar trainingen gestuurd, zodat ze allemaal weten wat ze moeten doen in een noodsituatie boven in de nacelle. Behalve het aanscherpen van regels en procedures en het trainen van monteurs, zijn er veel bedrijven die zich richten op het verbeteren van middelen om het nog veiliger te maken. Tegenwoordig zijn er veel verschillende rescue divices die het mogelijk maken om snel jezelf, of een collega te redden uit een turbine. Hier wordt regelmatig op getraind tijdens de GWO Working At Hights of de GWO Advanced Rescue Training.

Cresto Resq Smartline XSmartline X

Een van die bedrijven die druk bezig is om evacuaties en reddingen steeds beter en makkelijker te maken is Cresto Group AB. Dit Zweedse bedrijf is de ontwikkelaar van de Smartline X. Dit is een ‘singel use evacuation device’. De Smartline X is het kleinste en lichtste evacuatie apparaat ter wereld. Inclusief 200m touw weegt het hele pakketje nog geen 4 kg. Ter vergelijking: een redding apparaat inclusief touw zal ruim 10 kg wegen.Alles aan de Smartline X is zo ontworpen dat het licht en zeer makkelijk in gebruik is. De aramide lijn is dun (5,5 mm) maar zeer sterk en kan tot 140 kg worden belast. Bovendien kan het tegen temperaturen tot wel 480 graden. Als je moet evacueren, sta je dus snel en veilig beneden.Net zoals de redding apparaten van Cresto is ook de Smartline X verkrijgbaar in vacuüm, waardoor de levensduur 10 jaar is. Nieuwste ontwikkeling in dit proces bij Cresto is dat dit opgerekt gaat worden naar 15 jaar, maar later meer daarover.

Redding

In het geval een collega vast komt te zitten in de Smartline X, dan is er uiteraard een redding mogelijk. De techniek hiervan is wat lastiger uit te voeren. Er zal een stukje manual handling aan te pas komen, maar het is zeker mogelijk. Een redding met de Smartline X vergt de nodige training en oefening. Hierin zijn natuurlijk meer mogelijkheden, maar het apparaat is uiteindelijk niet bedoeld om reddingen mee uit te voeren, maar speciaal voor snelle evacuaties ontwikkeld.

De smartline X in het kort

  • Single use
  • Maximaal 140 kg
  • Tot 200 m afdalen
  • 10 jaar levensduur
  • Vacuüm verpakt, weegt nog geen 4 kg

Over de auteur

Martijn - trainer Industrieel KlimmenMartijn geeft alle soorten trainingen die we bieden, sinds mei 2019. Hij werkt 4 dagen per week (ma-do) en geeft op de vrijdag en in de avonduren nog Bootcamp trainingen en personal training met zijn eigen bedrijfje. Martijn zal zich naast het geven van trainingen ook inzetten voor het verder ontwikkelen van onze trainingen.
Lees meer...

Je hebt helmen en je hebt HELMEN

Stephan - onze equipment specialistDoor Stephan Twisk

Waarom wij de Petzl Vertex Vent helm gebruiken

Industrieel Klimmen gebruikt Petzl Vertex helmen voor de trainingsdeelnemersPetzl Vertex helm blauw

De Vertex serie is een goed lopende helm van Petzl. Op vele plekken waar op hoogte wordt gewerkt zal je ze tegenkomen. Ook wij hebben voor dit model gekozen als uitleenhelm tijdens onze trainingen. Vanwege de verschillende beschikbare duidelijke kleuren kunnen we zo een prettig onderscheid maken tussen cursist en instructeur. Blauw is voor de cursisten en rood voor de instructeurs. Dan is altijd snel duidelijk wie je een vraag kunt stellen en wie verantwoordelijk is. Zoek gewoon de rode helm.

Nou heeft Petzl natuurlijk ook nog de Strato serie. En velen zullen die comfortabeler vinden als de Vertex. Waar bij de Vertex de helm op je hoofd rust door een web van banden is dat bij de Strato een stevig stuk schuim. Dat zit stabieler. Mocht je langere tijd de helm moeten gebruiken, of meerdere dagen achter elkaar een hele dag, dan vind je dat misschien wel prettiger. Tijdens onze trainingen is het echter nooit meer als een paar uur. En daarnaast is de kleinere hoeveelheid comfortstof bij de Vertex op termijn ook hygiënischer natuurlijk. Zeker als steeds een ander persoon de helm gebruikt van hoogzomer tot hartje winter.

Hoe kan je nou nog meer schrijven over een helm?

Je zou het niet denken maar een helm heeft anno 2019 heel veel details, functies en mogelijkheden. Het is een heel eind verwijderd van de gewone bouwhelm die je op bouwplaatsen ziet. En natuurlijk hebben we het over werken op hoogte en dus hele andere risico’s. Een gewone bouwhelm heeft bijvoorbeeld al geen kinbandje en valt daarom direct af voor werken op hoogte. Wat de Vertex dan wel weer multi-inzetbaar maakt is het in breeksterkte aan te passen kinbandje. Een ‘zachte’ stand van 25kg voor werk op de grond, zodat als je ergens achter blijft hangen je geen kans loopt op wurging. En een ‘sterke’ stand van 50kg voor werk op hoogte omdat je dan ook bij een val natuurlijk je helm niet wilt kunnen verliezen.

Petzl Vertex Vent helm accessoires

Werk je vaak in de warmte of ben je gewoon een heethoofd ? dan biedt de Vertex Vent wat extra ventilatiemogelijkheden met afsluitbare gaten aan de zijkant. Let echter wel op je eigen veiligheid met betrekking tot het werk dat je doet. Een open gat in je helm is immers een risico. Er kunnen gevaarlijke stoffen, zoals bijvoorbeeld lasspetters, naar binnen vallen. Dus kies de juiste helm bij het werk dat je doet. Oké leuk, en is dat het dan hoor ik je denken. Nou, uiteraard niet, dan zouden we wel heel snel klaar zijn. Kijk maar eens naar deze afbeelding van Petzl voor de accessoires die mogelijk zijn bij deze helm. En dan staat de mogelijkheid tot bevestiging van gehoor bescherming er nog niet eens op.De “nape protector” is een nek flap die bescherming biedt tegen zon en regen en is in twee kleuren beschikbaar. Er zijn zoals je kunt zien een aantal vizieren beschikbaar, maar welke er niet op staat is het lasmasker dat te krijgen is en op dezelfde manier bevestigt als de vizieren. Een laatste interessante om te noemen zijn de beschrijfbare stickers waar je met een watervaste stift op kunt schrijven. Doe je dit namelijk direct op de helm zonder die sticker, dan is je helm de volgende keer direct afgekeurd wegens chemische verontreiniging. En dat zou natuurlijk zonde zijn.Wil je meer zien van de Vertex helm? Op ons YouTube kanaal kan je de Vertex helm uitgebreid bekijken.youtube video Vertex helmen

Over de auteur

Stephan - onze equipment specialist Stephan is  onze equipment specialist en keurmeester. Hij is van allerlei markten thuis. Zijn achtergrond is: Buitensportinstructeur, culturele antropologie en de detailhandel.
Lees meer...